Gebouwen

Grote Kerk

De Grote Kerk dateert uit de late middeleeuwen. De bouw begon in 1461. In 1540 werd Nijkerk getroffen door een brand, waarna de kerk in de huidige vormen opgebouwd werd. De beroemde witte toren is minder oud dan de kerk, want die werd in 1776 gebouwd nadat men de oude torenspits afgebroken had. De toren is hét symbool van Nijkerk en draagt sinds 2012 de titel ‘Mooiste kerktoren van Nederland’, na een wedstrijd die de RKK organiseerde.

Het interieur van de Grote Kerk is typisch protestants: sober en licht. Er herinneren nog maar een paar elementen aan de tijd dat de kerk Rooms-Katholiek was. Het orgel is gebouwd door Matthijs van Deventer in 1756. De orgelkas is rijkelijk versierd met prachtig houtsnijwerk, maar het orgel wordt ook zéker geroemd om de fraaie klank. Het instrument heeft 23 registers, verdeeld over hoofdwerk, rugwerk en pedaal. Op de website van de orgelcommissie van onze gemeente, vindt u meer informatie over het orgel van de Grote Kerk.

grote kerk hervormde gemeente nijkerk toren
grote kerk hervormde gemeente nijkerk interieur orgel
opstandingskerk nijkerk hervormde gemeente kerk
opstandingskerk hervormde gemeente nijkerk kerk hoefslag

Opstandingskerk

De Opstandingskerk is gebouwd in 1975 en staat in de wijk Paasbos. Omdat Nijkerk na de Tweede Wereldoorlog hard groeide, was een tweede kerkgebouw nodig. Ook nu biedt de Opstandingskerk nog iedere zondag plaats aan vele kerkgangers. In 2012/2013 is de kerk grondig gerenoveerd. Er werden nieuwe bijzalen gebouwd en de kerkzaal kreeg een geheel nieuwe uitstraling.

Het orgel van de Opstandingskerk is gebouwd door de firma Van Vulpen in 1993. Het verving toen een ouder orgel van dezelfde bouwer, dat vanaf 1975 dienst deed. Het instrument heeft 17 registers, verdeeld over hoofdwerk, bovenwerk en pedaal.

‘t Gasthuus

Verenigingsgebouw ’t Gasthuus staat direct naast de Grote Kerk. Hier vinden gedurende de hele week allerlei activiteiten plaats, zoals catechisatie en vergaderingen. In ’t Gasthuus is ook het kerkelijk bureau gevestigd. Op zondagochtend is hier tijdens de kerkdienst oppas voor de kleinste kinderen.